oleh

Malaysia Airlines Tunjuk CEO Baru

-Tak Berkategori-92 views
 

Capt Ismail menggantikan Peter Bellew yang mundur dari jabatannya untuk kembali berkarier di Ryanair.

Mengutip media Malaysia The Star Online, Minggu (22/10/2017), saat ini Capt Ismail adalah direktur operasional Malaysia Airlines.

Direksi Malaysia Aviation Group (MAG) dan Malaysia Airlines Berhad (MAB) menyatakan, penunjukkan Capt Ismail sejalan dengan rencana suksesi yang ditempatkan MAB sebagai upaya pemulihan Malaysia Airlines selama 12 bulan.

Bellew mengundurkan diri dari Malaysia Airlines pada pekan lalu. Ia akan menduduki posisi direksi pada maskapai penerbangan Irlandia Ryanair.

Adapun Capt Ismail memiliki peran yang penting pula dalam upaya pemulihan Malaysia Airlines.

“Sebagai direktur operasional, ia bertanggung jawab untuk divisi operasi, yang termasuk operasional bandara dan pesawat, serta enjiniring,” kata pihak Malaysia Airlines.

Capt Ismail juga telah memimpin restrukturisasi divisi teknik. Dengan demikian, divisi tersebut menjadi lebih efisien dan ramping, pun ia juga telah memimpin inisiatif penghematan bahan bakar.

“Mewakili grup Malaysia Airlines, saya sangat bahagia menyambut Captain Izham Ismail dalam posisi ini. Capt Izham Ismail adalah anggota penting dalam keluarga MH (Malaysia Airlines) dengan pengalaman 38 tahun di industri penerbangan,” ujar pimpinan MAB Tan Sri Md Nor Yusof.

Capt Ismail memulai kariernya di Malaysia Airlines sebagai pilot pada tahun 1979. Ia mencatat rekor ketika menerbangkan pesawat Boeing B777-200 pertama Malaysia Airlines dari Seattle, AS ke Kuala Lumpur pulang-pergi.

Penerbangan itu mencatat rekor dunia untuk penerbangan terpanjang dan terlama oleh maskapai penerbangan komersial, dengan total waktu 41 jam 59 menit dengan jarak tempuh 23.310 mil.

sumber:kompas.com

 

Komentar